Linkbuilding: do’s en don’ts vanuit de praktijk

Linkbuilding: do’s en don’ts vanuit de praktijk

 

Linkbuilding is een belangrijk onderdeel van zoekmachineoptimalisatie dat ervoor zorgt dat de vindbaarheid van een website enorm verbetert. Het verkrijgen van relevante externe links (backlinks) van kwalitatief hoogstaande kwaliteit bepaalt ook in 2019 voor een groot deel hoe goed een website gevonden wordt in Google en andere zoekmachines. In dit artikel zet ik enkele externe linkbuilding inzichten uit de praktijk voor u op een rijtje. Ik help u om deze tool op een gestructureerde manier voor uw eigen website in te zetten om positieve resultaten te bereiken.

Andrey Lipattsev, Search Quality Senior Strategist bij Google, liet eerder weten dat u met de volgende punten uw positie in Google kunt beïnvloeden:

  • Backlinks
  • Content
  • Google RankBrain, het machine learning Artificial Intelligence systeem dat Google inzet om een zoekopdracht te interpreteren

 

3 soorten backlinks

Wat betreft backlinks kunnen we 3 verschillende soorten van elkaar onderscheiden:

  • Natuurlijke links die door een andere website worden geplaatst zonder dat u dit in de gaten heeft. In veel gevallen gaat het hier om een kwalitatieve link die naar inhoudelijke content op uw site verwijst. Het wordt daarom sterk aangeraden om periodiek te bekijken welke sites naar uw pagina’s linken.
  • Zelf geïnitieerde links, die op basis van gerichte linkbuildingactiviteiten worden gerealiseerd. Bijvoorbeeld een blog dat u benaderd heeft voor het schrijven van een gastblog, of linkruil met een klant.
  • Zelf gerealiseerde links, die u zelf heeft toegevoegd op een verzamelsite, forum of in een comment.

Naast het zorgen voor de juiste content en kwalitatief goede backlinks moet u op uw website ook technische zaken verbeteren om uw pagina een boost te geven. Denk hierbij aan responsive en de snelheid van uw website.

 

Linkbuilding: de juiste manier

Aangezien het voor Google van groot belang is dat u kwalitatieve content produceert, rijst de vraag op in hoeverre de voordelen van linkbuilding zullen blijven bestaan. Een vaak gehoord antwoord op die vraag is “Building links the right way, wins the day!”

 

Wat is nu de juiste manier van linkbuilding?

We zetten de belangrijkste punten voor u op een rijtje:

  • Zorg ervoor dat uw content dusdanig relevant is voor andere websites. Het is belangrijk dat u op een autonome en natuurlijke manier links opbouwt, waarbij andere sites naar uw content linken.
  • Wat u niet moet doen? Proberen om het algoritme van Google te manipuleren door bijvoorbeeld links te kopen of te veel links in korte tijd te verkrijgen.

Bij het onderhouden van uw websites moet u onafgebroken aandacht besteden aan het opbouwen van kwalitatieve externe links op relevante pagina’s. Het realiseren van een goede linkbuilding strategie kost echter tijd. Het snel opbouwen van een grote hoeveelheid links wordt dan ook sterk afgeraden als u positieve resultaten op lange termijn wil bereiken.

 

Het Search Engine Ranking Factors onderzoek

Het Search Engine Ranking Factors onderzoek dat SEO softwaregigant Moz elke twee jaar uitvoert, liegt er niet om. Voor de Google ranking is de aanwezigheid van de juiste externe links die op natuurlijke wijze verkregen zijn nog steeds van groot belang. Factoren zoals de autoriteit, het aantal externe links en ankerteksten hebben al jarenlang de meeste invloed op de indexering door Google.

Als de resultaten uit deze Moz onderzoeken overeenkomen met de rankingfactoren van Google (die nog niet altijd even duidelijk zijn), kunnen we ervan uitgaan dat de SEO technieken van vroeger ook in de toekomst bruikbaar zijn. Belangrijk om hierbij op te merken is dat kwalitatief goede content steeds belangrijker wordt, zodat andere sites nog meer naar uw website gaan linken.

Wilt u weten welke aandachtspunten u absoluut in het achterhoofd moeten houden als u met linkbuilding aan de slag gaat? Ik zet de allerbelangrijkste voor u op een rij.

 

1. Het ideale aantal links

Externe linkbuilding moet met beleid uitgevoerd worden, omdat Google streng toeziet op vermeend misbruik van externe links. Heeft Google het idee dat de links zijn opgebouwd vanuit marketingperspectief? Meer dan vanuit een inhoudelijke bijdrage door kwalitatief goede content? Dan kan uw website een penalty ontvangen, waardoor hij daalt in de zoekresultaten. U doet er daarom verstandig aan om onderscheid te maken tussen links die u vanuit marketingperspectief inzet (denk aan het aanmelden van de link op een inhoudelijke verzamelpagina) en links die u op basis van content legt, bijvoorbeeld door het schrijven van een relevant blog.

 

Marketing en content

Links vanuit marketingperspectief dient u voorzichtig door te voeren, stap voor stap. Men gaat ervan uit dat Google zo’n 1 tot 2 links tolereert per week. Linkbuilding vereist dus wekelijkse inzet. Ook het effect van linkbuilding op basis van relevante content is een langdurig proces. Focus op het realiseren van inhoudelijke content en zoek contact met partijen die mogelijk geïnteresseerd zijn in uw content. Komt het tot een samenwerking? Dan is dat een win-winsituatie: de één levert inhoudelijke content en de ander levert de link. Op basis van mijn ervaringen zou mijn advies zijn om 3 à 4 inhoudelijke contentlinks per week te plaatsen op externe sites.

 

2. De kwaliteit van links

Externe links variëren sterk in kwaliteit. Backlinks van kwalitatief goede, relevante sites met een hoge autoriteit zijn bevorderlijk voor de vindbaarheid van uw website. Belangrijke aandachtspunten bij het realiseren van backlinks zijn:

  • De populariteit van de website die naar uw pagina linkt. Die populariteit wordt bepaald aan de hand van de pagerank. Hoe hoger de pagerank is, des te meer waarde er wordt toegekend aan een link op die pagina. Er zijn organisaties die inzicht willen krijgen in het algoritme van Google. Zij bieden u tools die (op basis van eigen inschatting) inzicht geven in de pagerank van pagina’s zoals de Open Site Explorer van Moz en InLink Rank van SEO Powersuite.
  • Het aantal links dat van een bepaalde website naar uw eigen website verwijst, telt slechts 1 keer mee. Het heeft dus geen positief effect als u van een bepaalde verzamelsite naar meerdere pagina’s op uw eigen website wil linken.
  • Relevantie van het onderwerp. Hoe beter de externe website aansluit bij het onderwerp van uw eigen website, hoe hoger de relevantie die Google toekent aan de desbetreffende link.
  • Kijk ook goed naar het gebruik van dofollow links en nofollow links. In het artikel over nofollow links wordt beschreven wat hier precies mee wordt bedoeld. Het is van belang dat als er vanuit relevante websites naar de uwe wordt gelinkt u een dofollow link ontvangt. Bij commerciële teksten (waar u misschien voor betaald heeft) plaatst u een nofollow link. Hiermee geeft u aan dat u niet verantwoordelijk bent voor de pagina en dat Google die link dus niet moet volgen. Kijk dus goed of de pagina waarvandaan u wilt linken dofollow links plaatst en niet alleen maar nofollow links.
  • Google let er ook op of u een natuurlijk linkpatroon heeft. Een combinatie van dofollow links en nofollow links is daarbij cruciaal. Heeft u alleen dofollow links? Dan ziet Google dat als onnatuurlijk. De zoekmachine wordt wantrouwig en dat kan uiteindelijk een negatief effect hebben op de vindbaarheid van uw pagina in de zoekresultaten.

3. Relevante ankerteksten

De ankertekst is de tekst die de link naar uw website ondersteunt. Een link wordt altijd op een of meerdere woorden geplaatst. Google neemt de ankerteksten mee in de beoordeling van de relevantie van uw website voor een specifieke zoekopdracht. We geven u een voorbeeld. Gaan er veel ankerteksten over online marketing en digitale marketing in verschillende vormen naar bijvoorbeeld Fueld? Dan is het zeer waarschijnlijk dat Google inschat dat Fueld een relevante uitkomst is voor zoekopdrachten in dit vakgebied.

Er zijn een aantal aandachtspunten als het gaat om het kiezen van een goede ankertekst. U doet er goed aan om rekening te houden met die punten. In ieder geval stimuleert Google een goede variatie in het soort ankerteksten. Om dat te bereiken gebruiken websites veelvuldig de volgende vormen:

  • Merknaam
  • URL’s
  • Zoekwoorden

Wilt u de relevantie en variatie van de ankertekst zoveel mogelijk beïnvloeden? Dan is het verstandig om bij het scoren van een link naar uw website direct een suggestie voor de ankertekst mee te sturen aan de desbetreffende pagina. Echter, ook hier geldt dat over optimalisatie averechts werkt. Google zal u in dat geval straffen.

 

4. Actualiteit van de link

Google let op de actualiteit van de content en links op uw website. Een natuurlijke groei van het aantal links naar uw pagina is een indicatie voor de actualiteit en relevantie van uw pagina. Relevante content en kwalitatief goede links worden door Google beloond.

Voor linkactualiteit is het belangrijk dat de groei van het aantal links dat naar een pagina verwijst natuurlijk is. Hoe u dat voor elkaar krijgt? Let in ieder geval op de volgende punten:

  • Kies een aantal relevante pagina’s waar u naartoe wil linken. Bijvoorbeeld omdat u de informatie op deze pagina het liefst wilt delen. Een ander idee is om te kiezen voor de top 10 meest bezochte pagina’s van uw website.
  • Kies vervolgens met beleid een relevante ankertekst uit voor elke pagina.
  • Maak een planning om de links in te plannen. Houd daarbij rekening met het aanbevolen maximum aantal links per week.
  • Zorg dat u een planning maakt voor ongeveer een half jaar vooruit. Op die manier kunt u gewoon doorwerken. Het aantal links neemt dan stap voor stap toe. Ik raad hierbij aan om elk half jaar de top 10 tot top 25 contentitems te actualiseren en aan te vullen. Daarmee bent u ervan verzekerd dat de pagina ook in de toekomst relevant blijft voor internetters. Het resultaat: uw pagina ontvangt regelmatig én op natuurlijke wijze nieuwe backlinks.

Het toevoegen van 5 linkjes naar dezelfde pagina is minder gemakkelijk in hetzelfde tempo vol te houden dan het toevoegen van links die over verschillende pagina’s verspreid zijn. Dat staat haaks op de gedachte dat hoe meer links er naar een bepaalde pagina gelegd zijn, des te relevanter de content op die pagina is.

Door de links gedoseerd en stap voor stap toe te voegen aan de pagina’s die voor u relevant zijn, is het tempo van uw linkbuilding strategie goed vol te houden. Verder is het van belang om te weten dat de freshness score die de pagina heeft waar de link vandaan komt van invloed is op de waardering van de desbetreffende link. Een link van een oude, statische pagina die al langere tijd niet meer is bezocht door de Google crawlers vanwege het feit dat er geen nieuwe content op geplaatst is, heeft minder effect dan een link van een pagina waar recent veel content op is toegevoegd. Dit wordt FreshRank genoemd.

 

5. Spamscore

Het is van belang dat u op regelmatige basis het totale aantal links, het aantal links per pagina en de kwaliteit van de links controleert. Dat kunt u doen op basis van de zogenaamde spamscore van de backlinks. Een veelgebruikte tool om de spamscore te achterhalen is de Open Site Explorer van Moz. Met deze tool heeft u een handig visueel overzicht van de backlinks die naar uw site verwijzen en de spamscore van de verschillende links. Het is het beste om te streven naar links met een groene spamscore. Links die dat niet (meer) hebben kunt u het beste laten verwijderen.

 

Inzicht

Als de beheerder van uw website de spamscore van de backlinks elk kwartaal controleert komt er inzicht in de links met een negatieve spamscore. De beheerder kan dan het besluit nemen om ongewenste links te verwijderen. Daarnaast is het verstandig om te bekijken of het aantal links per pagina voldoende blijft groeien. Op die manier houdt u grip op het linkbuilding proces en zorgt u ervoor dat u vooral backlinks scoort die een positieve bijdrage leveren aan de beoordeling van uw website door de zoekmachines. Beter vindbaar zijn in Google, daar doet u het natuurlijk voor. Maar let op! Het in één keer verwijderen van 5 tot 10 links kan wel degelijk een negatief effect hebben op de linkwaarde. Net als het toevoegen van links dient ook het verwijderen van links met beleid uitgevoerd te worden.

 

6. Backlinks realiseren

Hoe u ervoor zorgt dat uw website of specifieke pagina op uw site zo aantrekkelijk mogelijk is voor externe partijen, zodat zij naar u linken? Hierbij een aantal praktische tips:

  • Zorg ervoor dat u regelmatig interessante content van kwaliteit op uw website plaatst, waardoor lezers graag naar uw content willen linken. Dit soort organische links worden zeer gewaardeerd door Google, vanwege de relevante factor.
  • Speel in op de actualiteit, zodat u mee gaat liften op de populariteit van een specifiek onderwerp. Leg verbanden tussen nieuws en uw eigen expertise. De kans is groot dat u hierdoor een hogere waardering van Google krijgt en dat andere websites naar uw content linken. Deze vorm van backlinks realiseren wordt newsjacking genoemd.
  • Creëer klantcases waar de klant trots op kan zijn. Daarmee zorgt u ervoor dat de klant met plezier naar de case op uw website linkt.
  • Maak templates van content en stel ze openbaar ter beschikking. Hiermee scoort u links bij derden.

Zorg er altijd voor dat u bij uw linkbuilding strategie een structurele aanpak heeft. Maak gebruik van de makkelijkste route. Realiseer relevante backlinks en beïnvloed de frequentie van nieuwe links om penalties door Google te ontlopen. Een goede structurele methode is de volgende:

  • Maak een lijst met klanten die u zou willen benaderen voor het scoren van een backlink. Ga naar de website van de klant, bepaal waar een link voor de klant het beste tot zijn recht komt en help de klant om de link te realiseren. Wilt u weten hoe? U kunt een gastblog schrijven, een logo aanleveren of een passende en pakkende ankertekst met de klant te delen. Zorg er altijd voor dat u uw klant zoveel mogelijk ontzorgt, van a tot z. Op die manier vergroot u de kans op een link enorm!
  • Daarna neemt u contact op met de klant. Leg hem voor op welke plaats en op welke wijze u de link wil realiseren en biedt direct uw hulp aan.
  • Maak een lijst met concurrenten en doe onderzoek naar de backlinks waar de concurrent gebruik van maakt. Een backlink researchtool is daarbij een handig hulpmiddel. Zet de links van uw concurrent in de lijst (inclusief de spamscore) en bepaal welke links voor uw website ook interessant en relevant zijn. Bekijk die websites aandachtig en stel vast op welke plaats een link het meest logisch zou zijn. Denk hier uitvoerig over na en wees strategisch. Benader vervolgens de eigenaar of beheerder van de desbetreffende site en vraag hem om een link naar uw website te plaatsen.
  • Pak uw lijst met zoekwoorden (keywords) erbij waarop u gevonden wilt worden in Google. Doe daarna een zoekwoordenonderzoek en bekijk welke websites naar voren komen als u op die keywords zoekt. Doe dan hetzelfde als hierboven en bepaal welke backlinks voor uw eigen site relevant en interessant zijn. Bepaal dan opnieuw op welke plaats een link op die externe pagina het meest logisch is en treed in contact met de eigenaar of beheerder. Stel hem de vraag of het mogelijk is om een link naar uw pagina te plaatsen.
  • Gebruik relevante socialmedia kanalen zoals LinkedIn, Facebook, Instagram of Twitter en bekijk welke influencers er bij het invoeren van de door u gekozen keywords naar voren komen. Hebben deze influencers een relevante website? Voer dan dezelfde stappen uit als hierboven beschreven.

Om dit proces wat makkelijker te maken, hebben we speciaal voor u een backlink template gemaakt dat u direct kunt gebruiken.

 

7. Hoe het niet moet: overige aandachtspunten

Wilt u weten wat er nog meer belangrijk is bij het opzetten en uitvoeren van een succesvolle linkbuilding strategie? Een van de overige aandachtspunten is de plaats van de backlink in combinatie met de juiste ankerteksten. De plaats van de link is namelijk van invloed op de beoordeling door Google. Search Engine Round Table een officieel bericht van Google gepubliceerd. In die tekst wordt het negatieve effect van het ‘wegstoppen’ van links in webteksten beschreven. John Mueller van Google merkt op dat links die in een brede header of in de footer geplaatst zijn een lagere waardering krijgen dan links die midden in relevante content staan.

Andere ‘schadelijke’ methodes waar de zoekmachine jou mee kan straffen en waardoor uw vindbaarheid in de zoekresultaten minder goed wordt zijn:

  • Het kopen of verkopen van links. Niet alleen het betalen voor links in geld of natura is schadelijk, maar ook het leveren van een product of dienst met als tegenprestatie een positieve link scoren. Dat laatste punt is discutabel, omdat dit tegenstrijdig is met influencer marketing waarbij content over uw eigen product of dienst geplaatst is door influencers. Wilt u toch links verkopen? Doe het dan gedoseerd.
  • Het veelvuldig uitwisselen van links (linkruil) en het opstellen van partnerpagina’s die alleen bedoeld zijn om links van elkaar te delen. In de praktijk werken deze partnerpagina’s prima, mits er op die pagina’s ook relevante content staat. U kunt bijvoorbeeld een inhoudelijke tekst schrijven over de samenwerking. Het is verstandig om daarin uw eigen product of dienst te beschrijven. Plaats niet te veel links.
  • Het te vaak gebruiken van het zoekwoord in ankerteksten en gastblogs. Dit wordt ook wel ‘keyword stuffing’ genoemd. Ook hier let Google op. Het gebruik van het keyword in de ankertekst en in de content in het algemeen dient natuurlijk en leesbaar te zijn. Wilt u betalen voor een gastblog waarin uw zoekwoord (te) vaak wordt gebruikt? Dan is er een kans dat u negatieve resultaten bereikt, omdat Google dit soort praktijken bestraft.

Belangrijke succesfactor

Backlinking of external linking is essentieel voor de vindbaarheid van uw website in zoekmachines. Het is daarom van groot belang dat u een linkbuilding strategie op de juiste manier bedenkt en uitvoert. Google legt enorm de nadruk op het krijgen van links op relevante pagina’s. Daarom ligt het in de verwachting dat het verkrijgen van de juiste backlinks op kwalitatief goede websites een belangrijke succesfactor blijft voor stijgende trends. Met die boost weten meer en meer klanten u te vinden.

Hierbij wil ik nogmaals benadrukken dat Google vooral de natuurlijk ontstane backlinks waardeert en linkbuilding manipulatie afstraft met een penalty. Het is echter niet altijd even duidelijk op welke factoren de zoekmachine let bij de beoordeling van een website. De hierboven beschreven aanpak en inzichten zijn gebaseerd op mijn dagelijkse ervaring en zijn niet afkomstig van Google zelf.

Linkbuilding moet mijns inziens onderdeel zijn van de totale online marketingstrategie van een bedrijf.

 

Wat een website tot een succes maakt?

Waardevolle relevante content met een duidelijke boodschap, gerichte interactie met beoogde doelgroepen, bewuste keuze voor online kanalen en een structurele strategische aanpak.